• Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter 

      Baglo, Cathrine; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-22)
      Artikkelen tar utgangspunkt i to kunstprosjekter som på ulike måter tematiserer europeisk utstillingskultur og nordisk kolonialisme i fortid og nåtid; «European Attraction Limited» av Lars Cuzner og Cassius Fadlabi (2011–14) og Joar Nangos «European Everything» (2017). Prosjektene diskuteres i lys av en historisk utstillingspraksis som prosjektene påkaller på en direkte eller indirekte måte, nemlig ...
    • Conceptualizing the North 

      Maxwell, Kate; Mittner, Lilli; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-12-01)
      In this article that opens and introduces the special issue Conceptualizing the North, we present our theoretical rationale behind the conceptualization(s) of the north presented both in our article and in the issue as a whole, as well as our approach to the co-creative peer review. Through new material feminist understanding of the north, we acknowledge our kin both past and present, and unfold a ...
    • Dagliglivsfotografier og verdensgjøring i Inuuteq Storchs Porcelain Souls 

      Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      Inuuteq Storchs fotobok Porcelain Souls (2018) baserer seg på hans foreldres dagliglivsfotografier fra Kalaallit Nunaat (Grønland) mellom slutten av 1960- og begynnelsen av 1980-tallet. Artikkelen beskriver motivene og montasjene i fotoboken og spør på bakgrunn av nymaterialistisk teori hvordan fotografiene skaper en grønlandsk verden innenfra. Videre argumenter artikkelen for at fotoboken på en ...
    • Fotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer 

      Stien, Hanne Hammer (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-06-02)
      Denne avhandlingen er gitt tittelen «Fotografiet i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer». Kjernen i avhandlingens problemkompleks er spørsmålene om hvilken posisjon fotografi har- og hvordan fotografi virker i kulturhistoriske museer. Disse spørsmålene reiser en rekke nye spørsmål; Hvilke praksiser inngår museenes fotodokumentasjon i? Hvilke betydninger tilskrives ...
    • Fotografisk samtidsdokumentasjon i museene: behov for nye praksiser? 

      Fjellestad, Marthe Tolnes; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      The starting point for this paper is the practice, in Norwegian cultural historical museums, of documenting contemporary daily life: more specifically, through photography. We outline various reasons for and methods of such documentation, focusing on three specific case studies, dating from 1999 to the present day, and particularly on the various collection management practices in these cases. Our ...
    • Fremstillinger av kjønn i utstillingen "Flytende russisk" 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2018)
      Fotografier er den typen gjenstander som de kulturhistoriske museene samler mest av (Johansen 2012). I tillegg til innsamling a fotografier inngår mange ulike fotografiske praksiser i museenes primære virksomhet, så som fotodokumentasjon og bruk av fotografi i utstillings- og formidlingssammenheng (Stien 2017, 16). Selv om den fotografiske virksomheten til museene er sammensatt og griper inn i andre ...
    • Materialfølelse og virkekraft 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2022)
    • Nordlige verdensgjøringer 

      Grini, Monica; Haugdal, Elin Kristine; Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-09-15)
      På Universitetsplassen i Tromsø er gressganger og steiner lagt i en spiralform som leder inn til et basseng. I bunnen av bassenget er en metallplate hvor stjernene på nordhimmelen er stanset ut i miniatyr. Bassenget tilføres lys og varme under bakken, og om vinteren, når det er mørkt døgnet rundt, tegnes himmelrommet opp i vannoverflaten og lyser opp dampen. Om sommeren, når sola står høyt og ...
    • Photographic Portraits as Dialogical Contact Zones: The Portrait Gallery in Sápmi – Becoming a Nation at The Arctic University Museum of Norway 

      Stien, Hanne Hammer (Chapter; Bokkapittel, 2021)
      The point of departure for this essay is a series of eleven contemporary photographic portraits of Sámi people in large formats presented in the exhibition Sápmi – Becoming a Nation (2000-) at the Arctic University Museum of Norway, in Tromsø.1 The photographs were commissioned by the curators, and they were shot by documentary photographer, photojournalist, and filmmaker Harry Johansen (b. 1958). ...
    • Ti momenter til en (g)lokal kunstkritikk 

      Stien, Hanne Hammer (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2020-11-27)
      «Ti momenter til en (g)lokal kunstkritikk» er et forsøk på å gjentenke Dag Solhjells «Ti teser om kunstkritikk i et regionalt perspektiv», publisert på ArtScene Trondheim i 2009. De ti momentene er basert på kunsthistoriker Ruth B. Phillips argumentasjon i artikkelen «Taking the local seriously», publisert i World Art i 2014, og forskning gjort i forbindelse med arbeidet med boken Kunst som deling, ...